Geloof & Abortus

hands holding a brown prayer beads

Er wordt veel geschreven over geloof en abortus. We willen graag een blik werpen over hoe elke religie tegen abortus provocatus aankijkt. 

Christendom

Hoewel abortus niet letterlijk in de Bijbel wordt genoemd, zijn er verschillende verzen die wijzen op de heiligheid van het ongeboren leven in de ogen van God. Een van de bekendste teksten is Psalm 139 waar wordt geschreven: “Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderlijk gemaakt ben; wonderzijl zijn Uw werken! ook weet het mijn ziel zeer wel. Mijn gebeente was voor u niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde. Uw ogen hebben mijn ongevormde klomp gezien; en als een boorduursel gewrocht ben,”

Een andere bekende geschiedenis is die van Maria en Elizabeth, waar Johannes de Doper in de buik opspringt van vreugde wanneer hij in de nabijheid van de nog ongeboren Jezus mag zijn. 

In Exodus 21:22 wordt er ook gesproken over de strafmaatregel voor het (on)bewust doden van de vrucht van de zwangere vrouw. In de grondtaal wordt hier een woord gebruikt dat zowel geboren als ongeboren kind betekent. Dat het in de Joodse wetgeving wordt genoemd, toont aan hoe God aan kijkt tegen het doden van een kind. 

Boeddhisme 

Abortus wordt binnen het boeddhisme als iets slechts gezien. Het hangt samen met de algemene boeddhistische opvatting dat het voortijdig beëindigen van een leven door medisch ingrijpen, iemand buiten de kringloop van zijn of haar leven plaatst, voordat het zijn of haar tijd is. Hier liggen raakvlakken met andere wereldreligies. Het belangrijkste eigen argument hierbij is, dat je zo iemand de mogelijkheid ontneemt om spiritueel verder te groeien en een optimale spirituele conditie te bereiken op het moment van sterven, die is bepalend voor een volgende geboorte. Het gaat er dus om, om tot spirituele volheid te kunnen komen om goed (spiritueel volgroeid) te kunnen sterven en over te kunnen gaan. Bij abortus ligt het gecompliceerder omdat het om twee levens gaat: dat van het kind en dat van de moeder. Volgens boeddhisten is er vanaf de conceptie sprake van een nieuw leven, dat beschermd moet worden om geestelijk tot volle wasdom te kunnen komen. Met abortus onderbreek je namelijk het proces van wedergeboorte, omdat de ziel van de ongeborene als het ware verhinderd wordt neer te dalen. Als er sprake is van levensgevaar voor de moeder, kan er soms tot abortus worden besloten, echter in het besef van het dilemma dat degenen die abortus laten uitvoeren zo schade lijden aan hun eigen karma. Een menselijk leven – hoe klein ook – zien boeddhisten dus als bijzonder waardevol en het is ook niet toevallig of indifferent, dat een bewustzijn is ‘neergedaald’ in een bepaald menselijk lichaam en dat daarvoor een vader en een moeder zijn ‘gekozen’.

Islam 

De vier grote rechtsscholen (Madhhab) van de soennitische islam, gaan er allen van uit dat de ziel zich rond de 120e dag met het wordende leven verenigt. Daarna is abortus absoluut verboden. Voor de hanafieten betekent dit dat abortus afkeurenswaardig blijft, maar met het oog op bijvoorbeeld de gezondheid van de vrouw tot die tijd is toegestaan, terwijl de malikieten ook voor dat moment abortus volledig verbieden. De sjafi’ieten beperken de abortusvrije periode tot ca. 40 of 50 dagen. Om die reden slaagden het Vaticaan en de islamitische landen er niet in om tot een gezamenlijk standpunt inzake abortus te komen tijdens de Bevolkingsconferentie in Caïro in 1994. Hoewel het hanbalisme de meest strikt traditionalistische rechtsschool is binnen de Islam, is de sharia-wetgeving in Saoedi-Arabië soepeler dan de abortuswetgeving van sommige Amerikaanse staten. Zo is abortus toegestaan tot de vierde maand[35] van de zwangerschap om de lichamelijke of geestelijke gezondheid te beschermen. De vrouw die een abortus wil kan dit echter niet zelf aanvragen en heeft toestemming nodig van haar man of vader.

Voor deze blog zijn verschillende websites geraadpleegd: 

Reliflex. web.archive.org (8 november 2011). Gearchiveerd op 8 november 2011. Geraadpleegd op 9 augustus 2021.

(en) Alabama, Iran, or Saudi Arabia? Where abortion laws are better for women. Haaretz.com. Gearchiveerd op 9 augustus 2021. Geraadpleegd op 9 augustus 2021.
https://abortion-policies.srhr.org/generate-pdf?country_id=89. Gearchiveerd op 13 november 2020.
https://assets.prb.org/pdf08/MENAabortion.pdf. Gearchiveerd op 1 september 2021.

(en) Saudi Arabia. GAPD – The Global Abortion Policies Database. Gearchiveerd op 17 september 2021. Geraadpleegd op 9 augustus 2021